En orgie i fula ord.

Jag tycker det är intressant med ordavvänjning. Fick lite eld i baken till att skriva om det här. 
Språket är föränderligt och att använda sig av tal är en aktiv handling. Jag har skrivit om det förut, vikten av att formulera sig och hur vi genom språket befäster och cementerar vår världsbild. Att orden betyder.
Det för mig in på ord som är lite "förbjudna" att använda. Jag tror på mycket av det som komikern Marika Carlsson, aktuell med föreställningen "En negers uppväxt", sa i Jenny Strömstedt förra veckan - att vi inte ska vara rädda för orden och att förbud inte gör oss något gott. Som typ ordet neger, att "shit nu sa hen N-ordet!!!!!!!!". 
Jag tror ej på förbud, blir jag förbjuden något så vill jag bara göra det ännu mer. Det är lite så min hjärna fungerar, men det betyder inte att din gör det.
Jag tror det handlar mycket om hur man säger något, på vilket sätt man gör det. En är inte rasist bara för att en råkar använda sig av det. Jag kan råka säga neger utan att tänka mig för många gånger. Och hora, och slyna, och retard och efterbliven till folk. På skämt. Förhoppningvis förstår de människor som känner mig att jag inte menar något illa. Vi måste ju kunna skratta åt saker, som när min kompis Simon hittade på ett nytt ord för pepparkaka, nämligen "julneger". Vilket jag skrattade som FAN åt, i typ en halvtimme. Hahaha.
Fitta och kuk är ord jag kan använda nedsättande. Just "fitta" och "motherfucker" finner jag jävligt kvinnofientliga, brukar ofta säga fitta men försöka väga upp det genom att säga kuk extra mycket. Jag är inte mer än en människa som ofta talar innan jag tänkt mig för. Väldigt ofta.

N-ordet är rasistiskt. Men vad händer med orden när vi inte får använda dem!? Rasismen blir svårare att spotta av det. Den blir mer slugare och svår att ta på. Just som den idag är. Många vill argumentera att rasism inte finns längre, precis som att kvinnoförtryck inte heller finns. Det är just precis för att det bottnar i underliggande strukturer som blir allt svårare att ta på när "förbud" som dessa upprättas. I det politiskt korrekta Sverige ska en inte stöta sig med någon. Jag kan faktiskt tänka "TA EN FOTHERMUCKING CHILL PILL", till människor som hetsar över att en kändis råkat säga nåt stötande.

Marika Carlsson sa det så bra i avsnittet, vilket jag inte kan citera för att tv4play kräver premium för att se avsnittet (och jag aldrig minns ord), DE ÄR RIKTIGA HORJÄVLAR!!!!!

Vi kan i alla fall ta bort orden, men vad hjälper det när åsikterna består!? Det är de vidriga åsikterna som måste bort. Rasismen tar sig bara nya, mer subtila uttryck. Vilket kan vara mycket farligare, man räds konfrontation och på det sättet frodas ju fördomarna bara ÄNNU mer. Det blir liksom inte bättre av att förbjuda enstaka ord.
Men att jag inte tror på förbud betyder inte att jag menar att det är fritt fram och använda orden för att kränka andra människor. verkligen inte.

Sedan märker en dagligen hur syn på kön och sexualitet används nedsättande i tal och skrift.
En man på pizzerian förra veckan frågade ut mig om mina byxor, ifall de var av märket Helly Hansen. Han sa att han tidigare, men inte längre, hade varit en "märkesbög", och jag tycker absolut inte att man ska använda bög som skällsord. "Vilken bögig tröja", till exempel. Jag förstår inte hur kläder kan determinera ens sexuella läggning!?!
Tjejer kallas ofta för horor och slynor negativt, vilket jag inte tycker är okej. Men på nåt sätt vill jag reclaim:a orden, nåt fel på o va hora eller????????!

"Hen" har vunnit mark, och jag tycker det ordet är ett bra sådant. Många byter även ut "man" och använder istället "en" nu för tiden. Jag använder både och lite hipp som happ. Jag tycker ingen värdering bör läggas i kön, utan att en ska bemöta människor som människor oavsett. Ett enda speciellt ord kommer inte att förändra något, men hur vi blir bemötta stöper oss och jag försöker bemöta människor på ett bra sätt och däri inkluderas hur jag snackar med människor. Man tänker ju sällan på vad man egentligen säger, och när man börjar så märker man hur stört det egentligen är.

åååååh. det var väl allt! har inte strukturerat upp det här inlägget nå vidare, hade bara massa på hjärnan som var tvunget att komma ut. som en spya. sen har jag uttryckt mig lite fel och konstigt, men hoppas ni fattar hahaha.

här är länk till denna awesome:a kvinna http://www.dn.se/kultur-noje/scen/marika-carlsson-skrattar-at-rasismen HEJ!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0