Twilight, ras BLABLABLA.

Hej folks! det var en stund sedan. 

Ikväll har jag har mest glott på Twilight Eclipse med cricket. Orka zappa över till Debatt på SVT och beskåda cirkusen där. När blev det ett sånt skämt!? huga.
Tacka vet jag twitter, stället där debatter pågår ständigt, där det erbjuds många vinklar och fler röster synliggörs. Tokgillar twittermediet! Inte för att jag själv nödvändigtvis är med i debatterna, men vem är jag att ha en åsikt om nåt egentligen? hahaha. Jag har ofta lite svårt att stå för mina egna åsikter, så jag levererar dem med humor. >försvarsmekanism<. Jag har svårt att blotta dem för att jag har svårt för mothugg och kritik, har någon slags rädsla för seriositeten!? men jag blir bättre. Eller jag har svårt att försvara mig, för jag har så himla dålig självkänsla. Det kanske man inte borde YTTRA för då får människor ännu lättare att trycka ner en. Men var varsamma dåååååå.

Anyways, Twilight-serien tänkte jag skriva lite om!
När jag studerade Genus A hade vi ett arbete inom delkursen populärkultur och en basgrupp i kursen valde att analysera Twilight Eclipse ur bland annat ett vithetsperspektiv. Minns väldigt lite ur just den analysen men minns att den var VÄLDIGT intressant och bra. Det är faktiskt förvånande hur lite av kursen jag minns!? hahaha. mitt minne har liksom försvunnit helt. minns aldrig ORD - bara hur dem fick mig att känna. har svårt med inlärning & minne.
Men ah, jag började tänka tillbaka lite på detta med ras under filmens gång, det kom liksom tillbaks till mig.

Mycket händer under ytan som vi aldrig reflekterar över. Men när vi fick reflektera över det här i kursen så sögs jag in. Vi är väldigt omedvetna om vår egen ras, vår vithet, då vi ser vår hudfärg som det självklara och förgivettagna, ungefär som att vatten saknar smak. Vi reflekterar över vår ras som så att vi inte har någon.(Ser ni - nu skrev jag att VI är väldigt omedvetna om VÅR vithet - och tänk om det är någon av annan etnicitet som läser detta!? Precis så självklar ser jag min egen hudfärg som.) Och som att mannen är människan, subjektet, och kvinnan objektet. Och vadå vithet, egentligen!? Vi är ju inte ens vita, och de vi refererar till som "svarta" är ju inte ens svarta. Vi tänker inte till, för dem här bilderna är så inpräglade i oss redan från start. Vi ser en bild av något och det ger oss undermedvetna signaler som vi tar till oss, medan vi kan rycka på axlarna och tänka mest ingenting om det. Därför är det så intressant med bilder och t.ex. ras då. Genusfotografen är ju bäst när det gäller att uppmärksamma "dolt" bildspråk så läs hans blogg!!!!!!!

TWILIGHT DÅ:
Intressant att Edward är en av "the pale faces", som de kallas, bleka som as och har otroliga egenskaper gentemot alla andra. De kan springa snabbt, är otroligt starka, odödliga osv. De upphöjs genom filmen, och Bella vill ju vara en av dem. Jacob, däremot, är en varulv, en best och SAMTIDIGT en native american. Jacob är ju ett djur, och hans djuriskhet framhävs ofta, han är utlämnad till sin biologi och inom stammen märker man en aggressivitet och djuriskhet. Mörkhyade och folk av annan etinicitet har i historien ansetts vara mer närbesläktade med djur än vad "vita" människor har. De har ansetts vara "underutvecklade apor" och annat otroligt anstötligt.

Det har nyligen varit val i USA, tror ingen undgått det. Glad över att Romney inte vann, för han är ju bara ett jävla skämt. Att han är mormon också. Jag tycker personligen att politik och religion DON'T MIX! och kommer aldrig att göra. mindes att författaren till Twilight-böckerna, Stephenie Meyer, ja hon ÄR JU OCKSÅ MORMON. Or should I say moron? Då föll några pusselbitar på plats.
Homohat, traditionell syn på könen och dess roller, prolife och rasism. YAAAAAAAAY! precis det vi behöver mer av.
"Bella, will you marry me??????" ......... äktenskap, vilken ren bullshit alltså hahaha. Sluta plantera frön i ungdomars hjärnor om äktenskap och ouppnåeliga kärleksideal. jag har ju inte sett den fjärde filmen men jag antar att så antiabort som en mormon bör vara så föder bella den där vampungen. 
Min tanke när jag såg twilight för första gången var "när ska de knulla?". Kände mig totalt snuvad på konfektet. Men klart de måste gifta sig innan de ligger, allt annat vore otänkbart. Och irritationen över K-stews otroligt fantastiska skådespelarinsats med hela ETT ENDA ansiktsuttryck, för att inte tala om hennes konstanta stönande. Herregud hon är tom värre än sandra oh i grey's anatomy!
lite komiskt att sandra oh heter just "oh", hahaha. hon ser så plågad ut, som att hela hennes inre kvider just "ohhhhhh". hennes ansiktsuttryck klaffar bra med hennes efternamn liksom.

ska jag se de två sista filmerna som jag inte sett! då? ja, jag kan ju analysera mer då ju! om jag skulle vilja
The Cullen's skulle lika gärna kunna vara medlemmar av Klu Klux Klan.

AH märker ni hur många trådar jag har dragit i under det här inlägget?
vart vill jag komma? det alldeles för mycket för mig
Slarvar väldigt med grammatik när jag blir upphetsad, vilket jag tror ni vet, så hav överseende hahaha.-

Herre vilket passande ämne jag skrivit om, för den nya filmen har ju strax premiär!!!!!

Vi får prata vidare nån gång.
Jag ska fan upp tidigt så jag måste sova. PUSS.


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0