The danger of a single story.

TIPS!

Jag fullkomligen älskar det här talet av Chimamanda Adichie. När hon talar tänker jag på dans, orden liksom dansar fram ur munnen på något vackert sätt, vilken talare hon är. Hon skulle gärna få läsa bedtime stories för mig, tror jag skulle somna ganska gott då.
Talet handlar om ensidighet i historier, tolkningsföreträde skulle jag även hävda. Vem som får berätta en historia, och hur den lätt blir den enda och rätta versionen, och vad som händer då. Det finns en oerhörd snävhet i det.

Jag tänker lite på det jag har nämnt i mitt skrivande förut, gällande forskning. T.ex. att de som i majoritet bedrivit forskning har varit vita västerländska män, och exkluderingen i det. För hur går det att skildra alla som har andra erfarenheter, som inte sitter i maktposition och får berätta sin sida av myntet!? De som har makten sätter reglerna.

Det finns aldrig bara en sida/vinkel av historien och historierna vi drabbas av. Lyssna.

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0