Tid är pengar.

Ni är alla säkert bekanta med det gamla uttrycket "tid är pengar". Och det stämmer faktiskt. En betalar inte saker med pengar. Saker en köper betalar en med tiden i ens liv en arbetat ihop till pengar. vi säljer vår tid. Därför tycker jag att det känns viktigt att lägga pengarna på något värdefullt, till exempel godis & tamponger. hahaha nä ba skoja. Jag menar snarare upplevelser som senare kan sparas i ens minnesbank.

När en tänker på pengar så känns vissa saker skittråkiga att köpa, typ behövligheter som tandkräm, schampoo, toapapper. det rasslar inte riktigt till i hallongrottan av excitement. Håller ni inte med? 

så står en på sitt jobb ba "idag har jag tjänat ihop nog med pengar så jag kan tvätta håret i 10 år"
undra hur många tvättar en schampooflaska håller.. ah vad ovidkommande
men om en har tjänat ihop lite stålar och tänker göra något för dem, som att ha ett större mål, kan det hjälpa en skitmycket när jobbet är astråkigt. 

förr har jag dock tänkt på uttrycket "tid är pengar" som att ödslad tid är lika med pengar en inte håvat in, som att ingen människa har tid för att de väljer att använda den till att tjäna pengar. ba "skynda dig, tid är pengar". men vänder en på det så ser en det från sättet jag nämnde ovan stämmer det mer.

tänk om en sen i slutet av dagen sitter där med en massa pengar men ingen tid kvar, fy fan vilken sorglig tanke. nu blev jag blödig. 

jag bryr mig inte så mycket om pengar, men min tid är desto viktigare och jag vill ägna den åt det som när mig. En vis man på ett tåg sa till mig, angående ägodelar å det materiella att det inte spelar någon roll om en äger 20 bilar eller har 10 stycken hus, en kan bara köra en bil åt gången och en kan bara vistas i ett hus åt gången. Det gör en inte lyckligare. vis man ja.

När jag funderar kring min egen konsumtion brukar jag ignorera att köpa t.ex. ett klädesplagg jag inte är säker på att jag kommer använda, inte bara köpa för att köpa. Jag brukar mer köpa något som blir till min favorit och använda sönder det tills det inte längre går att använda. omedveten hållbarhet. Har alltid satsat på favoriter. Har mina favoritskor, mina favoritbyxor, mina favoritsmycken etc. 

det var bara lite saker jag hade på pumpeklumpen, inget jag ville göra en poäng med. eller kanske små poänger (försöker nästla mig in i era hjärnor med dolda budskap).

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0