Ett inlägg om halloween.

pga det är Halloween strax och det är relevant att skriva ett inlägg om just det så tänkte jag göra just det, men kom på att jag faktiskt skrev ett bra sådant för två år sedan med titeln "Funny is the new sexy". *har åsikter på internet*. Bygger på den texten lite utifrån dagens tankegångar.


I dessa "spöka ut sig"-tider som är Halloween går snacket varmt när det kommer till klädsel. What to wear?
Ingenstans är det väl så uppenbart sexistiskt och uppdelat beroende på kön som när man tittar på vad sajterna erbjuder för dräkter. Det blir alldeles för tydligt hur kvinnor reduceras till sina kroppar. Förslag på hur det kan se ut: http://fucknosexistcostumes.tumblr.com/

Alla har såklart rätt att klä ut sig till vad dem vill (typ), men det är patetiskt att utbudet är så dåligt och att det mesta som erbjuds kvinnor är sexistiska varianter av klassiska halloweendräkter där man knappast ser vad de ska föreställa. Så könssterotypt att man dör.

Det konstigaste är ju att det görs sexiga tappningar av saker som inte ens är sexiga från början, hahaha. Du kan inte vara en elefant, för då måste du vara en SEXIG elefant. Du kan inte vara en bajskorv, för då måste du vara en SEXIG bajskorv.  Ni vet väl hur det är. En ba, att dräkten "Sexig ebolasköterska" ens finns ute på marknaden måste ju verkligen vara ett skämt, en borde fråga sig vad som är legitimt att tjäna pengar på. fast jag skrattade ju å andra sidan första gången jag såg/hörde om själva eboladräkten. mest för att det var bisarrt, tror jag.

Vill man visa hud ska man få man göra det. Men vilken fullständig brist på fantasi och uppfinningsrikedom.
Och de som säljer den här skiten, däri ligger ju det verkliga problemet. Marknaden tjänar så otroligt mycket pengar på att framställa kvinnor och män som två motsatser, marknaden tjänar otroligt mycket pengar på könsförtryck. Därför är jag tveksam till att det någonsin kommer att upphöra. Det tjänas så mycket pengar på att vi är missnöjda med våra utseenden, på att jämt förbättra. Så länge några få äger mycket så kommer vi aldrig att vara jämställda. Som Promoe rappar: "medmänsklighet rimmar illa med vinstintresse, jag är ledsen". Patriarkatet får således mer vatten på sin kvarn. Tjejer får lära sig att något av det mest viktiga i världen är att vara sexiga, snygga och attrahera killar. Att vara till lags, på alla sätt.
Jag säger såhär, både bokstavligt och bildligt talat: köp det inte.

Själv är jag ingen firare av Halloween men hade jag valt att klä ut mig hade det varit till något feministiskt eller något som är roligt PÅ RIKTIGT. Kanske en marulk. Alternativt en potatis. Eller så skulle jag göra min egen Shitstain Barbie super-hermaphrodite costume! fulländat med cape och allt. Fatta vad awesome. Funny is the new sexy, osv. Kanske får ni se den dräkten en vacker dag.

En annan dimension.
Idag talas det mycket om kulturell appropriation, ett begrepp som kan vara ganska svårt att förstå. Det innebär: ("Att tjäna (pengar eller status) på att ta kulturella uttryck från en annan kultur och göra till sin när de som tillhör kulturen inte själva kan använda sitt uttryck utan att möta fördomar och nedvärderande bemötanden." http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/06/16/vad-ar-cultural-apropriation/) , Det kan handla om att t.ex. bära bindis, dreadlocks, kimonos, som västerlänningar appropierar.
Den enklaste förklaringen jag har hört angående begreppet är att en klädkedja väljer att massproducera t-shirts med bandlogos på, du ser en människa ha på sig en t-shirt med ett band du tycker om, och bandet har en stark fankult. Personen som har på sig tröjan lyssnar dock inte ens på bandet och köpte bara tröjan på grund av trycket, att den var snygg. Då är det vanligt att en blir förbannad, för personen har ingen aning om vad symbolen hen bär runt på betyder för så många. Jag tycker det är en intressant debatt, utan att hålla med om/veta allt.

Jag tycker att vissa utklädnader är problematiska, som blackface osv. Sen tycker jag inte att det nödvändigtvis behöver vara fel att klä ut sig till en speciell person, en idol eller så, då det inte behöver handla om att klä ut sig till en "kultur" på samma sätt. Jag är inte alldeles för PK-skitnödig. Men i all seriositet, har en lite vett i huvudet fattar en ju vad som är rimligt att klä ut sig till och inte.

Det var allt för mig, mina små genushökar.

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0