Omedveten tankestöld!? I want a sip of your brain, just a little taste.

Vad är egentligen tankestöld, när alla tankar i hela världen redan har blivit tänkta?
Och hur ska man beskriva det man tänker och känner, när alla känslor i hela världen redan blivit kända av andra människor, som kanske varit bättre på att formulera dem än just du? Har JAG något att tillföra?
Kanske begår jag omedveten tankestöld dagligen?

Jag inspireras och influeras, vill jag se det som.
Det enda jag kan göra är att formulera mina tankar och känslor med mina egna ord, färgad av mina egna erfarenheter.

Det är lätt att känna att man inte har något att säga, att allt redan är sagt.

I want a sip of your brain, just a little taste. Tankar och idéer naglar sig fast under huden och då kanske det händer att man i alla omedvetenhet "tar" något av en annan. Men jag är mina erfarenheter, och det är dem jag skriver utifrån.

Som en riktigt inspirerande skribent, Mattis (sångare i Yersinia) skriver, är det svårt att ta creds för det man skriver, för vad är egentligen en själv och vad är "andra"? Det kan man aldrig riktigt veta, och jag har alla andra att tacka för att jag kan skriva det jag skriver.

Vad är tankestöld, det är en intressant frågeställning.
Man kan finna stoff och bygga vidare på andras tankegångar, utveckla någonting, det betyder inte att man plagierar. Ger mer än gärna cred till människor som inspirerar mig, det verkligen låga ligger i att rippa något rakt av. Nackskott på det.

Läs mer än gärna detta där Mattis skriver briljant om just skrivandet: 
http://www.yersinia.se/mattis/holistisk-text

Tycker mycket om jämförelsen med skrift som ett skridskoskär, där vi alla har rört oss i samma spår och banat en väg tillsammans. Vi rör oss i samma spår, men även olika.

FRED!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0