En vit jul!

Det pratas mycket om "vit jul"-kampanjen och alkohol nu kring jul.
Om vad som är rätt och vad som är fel. Antar att jag engagerar mig för det är något som jag känner rör mig.
Jag vet inte vad som gäller för er, men enligt mig är julen en nykter högtid. Och har alltid varit det.
Hemma hos oss har vi aldrig någonsin druckit vid jul, och jag antar att det är därför jag ser på den så.
Man brukar säga att julen är till för barnen, och så är det ju även om det låter lite drygt i mina öron, to be honest.
Den är väl till för alla, till för att man ska känna gemenskap och umgås med familjen?
Fast det var ju roligare när man var liten, så det är ju. Och jag tycker att alla barn förtjänar en vit jul!
Har för mig att mina brorsbarn kommer hit vid jul, i alla fall min äldsta brors barn. 
Det kommer bli jättekul, för jag har aldrig firat jul med dem. Har dock lite ångest över hur jag ska ha råd med klappar till dem och sådär, eftersom att jag inte har mycket pengar. Allt kostar närmare en förmögenhet.
Samtidigt vill jag ju göra dem glada och få se dem le. Vill inte misslyckas!
Slår nog ihop mina påsar med syster, så får vi se vart vi hamnar.
Har ni några tips på julklappar till barn i 5-7 års åldern?

Nu kom jag av mig.. 
Själv är jag säker på att jag inte kommer att dricka vid jul när jag får barn, om jag nu någon gång får det.
Dricka kan man göra vid andra tillfällen.
Visst kan man ta en öl till maten eller ett glas vin om man gillar det (inte för att någon gör det i min familj), men jag syftar på att dricka mer än så.
Alkohol är ganska onödigt öht.

Vad säger ni själva? Skriv gärna er åsikt :).

En annan sak: Jag vet att jag skulle skriva på dag två, "min första kärlek".
Men eftersom att jag inte minns vem det var ens en gång, eller vem jag ska kalla min första kärlek så skiter jag i det helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Celena

Min pappa är alkoholist och har alltid druckit då jag har varit hos honom och firat jul. Vilket är väldigt synd men det har även fått mig att tänkta att julen är en högtid då man ska umgås och vara tacksamma för att man har vara och att alla mår bra. Men nu på sistone har julen blivit allt mer för barn. Vilket självklart är bra! Jag tycker bara synd om dom barnen som får uppleva att dom har någon i sin närhet och dricker sig full och beter sig drägligt och är högljud. :/ Alla barn förtjänar att fira jul och alla barn förtjänar att ha en bra jul!



Jag ska fira jul nu hos min pappa och nu när jag är 18 år så har jag ju valmöjligheten att dricka men jag kommer inte göra det för alkohol har aldrig intresserat mig på grund utav att jag har sett min far hälla i sig så mkt sprit att det är helt otroligt att hans njure inte har kollapsat än. Jag har aldrig tyckt om alkohol på det viset heller. Om jag nu ska festa då är det oftast för sällskapet. Hur som helst, julen är en helt fantastiskt högtid och eftersom jag älskar den så fruktansvärt mycket så hoppas jag att min pappa eller några utav mina andra idioter till släktingar inte kommer dricka så pass mycket speciellt eftersom min far har skrämt min syster en hel del när han har varit full. Dessutom kommer det finns småbarn där också. (Vet inte hur många gånger jag har fått gått in och sagt åt pappa att han måste dra ner på drickandet då Oskar är i närheten - Oskar är min lillebror och han är knappt 5 år gammal.)



Dock så dricker inte pappa längre för det är gott utan just för han behöver det för att lugna ner sig. suckar Jag hoppas i alla fall att DU får en bra jul Milla och det är bra att du stödjer det här! För det gör även jag. :) Kram på dig vännen!

2010-12-02 @ 23:48:13
URL: http://celineangelic.blogspot.com

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0